Recenze: „Učitel“, třídní satira o politické korupci

„učitel“ Jde o vpád do slovensky psané filmové tvorby snaživého českého režiséra Jana Hrebejka, pro tuto příležitost si se svým stálým scenáristou Peterem Jarczowskim zvolili premisu, která představuje temnou satiru o úsudku a lidské povaze.

Film se odehrává v Bratislavě v roce 1983, kdy bylo Československo pod komunistickou nadvládou, a točí se kolem nové učitelky Marie Drazdíchové (Zuzanna Moriri), která se při setkání se svými žáky ptá na pracovní obory jejich rodičů.

Maria má v plánu vydírat rodiče o laskavosti, když použije známky dětí jako páku. Ty se pohybují od podřadných (oprava pračky) až po potenciálně destruktivní (pašování dortu do Moskvy letadlem, což by otce pracujícího na letišti mohlo stát práci). Paní Moriri se s touto postavou skvěle baví, což je obtížná část, protože Maria si téměř vždy zachovává dobrosrdečnou fasádu, a to i v těch nejzvrhlejších. Je vidět, že se nestará o blaho své třídy ani o její vzdělání.

Přestože film působí poněkud symbolicky, brilantně ukazuje, že kultura spolupráce – ať už v Bratislavě 80. let, nebo dokonce v jakémkoli politickém či pracovním kontextu – vyžaduje aktivní, byť podvědomou participaci. Když Maria ustoupí od své žádosti o pašování dortů, letištnímu účetnímu Marekovi (Csungur Kasay) se tak uleví, že jí nabídne odvoz do její venkovské chalupy, zdánlivě nedbal na tlak, který je na něj kladen, aby poskytoval jiný druh služeb.

Většina toho, co o Marii vidíme, přichází ve vzpomínkách během rodičovské konference pořádané ředitelkou školy (Innou Gugalovou), která riskuje svou práci, protože Maria je šéfkou komunistické strany školy. Ale pokud dost rodičů podepíše formální stížnost, možná ji budou moci vyhodit.

V zákulisí, kdy se rodiče snaží navzájem přesvědčit, aby to podepsali, jsou odstíny „12 Angry Men“. Na rozdíl od představy, že síla přichází v číslech, „Učitel“ ukazuje, že někteří rodiče se navzdory svému individuálnímu nepohodlí bojí mluvit jako skupina. Už se zapojili do korupčního systému, reagovali na požadavky učitele a podpis petice se rovná uznání viny.

READ  Česká vláda vyhlašuje po střelbě na univerzitě oficiální smutek

Stejně jako „Divided We Fall“ od pana Hřebejka – příběh nesmělého Čecha, který během nacistické okupace našel odvahu a velkorysost – je „Mistr“ vybroušený, poutavý a poněkud averzní k riziku. Je pravda, že na zápletce, která najde studenta dohnaného k sebevraždě a otce astrofyzika (Peter Pejak), jehož žena opustila, nuceného mýt okna, není nic vtipného.

Ale „Učitel“ se neodvažuje přenést svou premisu do temnějších míst tím, že Maria naléhá na rodiče, aby posunuli hranice svých morálních kompasů – logický závěr tohoto příběhu. Jak ukázaly experimenty psychologa Stanleyho Milgrama s poslušností – a jak některé vlády zjistily – stádo zotročené autoritní postavě může takového člověka následovat kamkoli.