Recenze: Muzeum revoluce

První celovečerní dokument srbského režiséra Srjjana Keity pojednává o nedokončeném příběhu nedokončeného památníku a tří marginalizovaných lidí žijících v suterénu.

Srbský filmový režisér Sarjan Keitaprvní celovečerní dokument, Muzeum revoluce [+see also:
trailer
interview: Srđan Keča
film profile
]
, označuje nedokončený pomník z jugoslávské éry. Film pojednává o neúplnosti v několika rovinách, zaměřuje se na životy tří lidí na okraji společnosti, spojené s titulním projektem z 60. let. Film byl uveden po celém světě na IDFA a tento týden se promítá v Záhřebu Filmový festival o lidských právech (5.-12. prosince).

(Článek pokračuje níže – informace o firmě)

Muzeum revoluce Začíná narativním názvem, který popisuje myšlenku nedokončeného muzea. Následují archivní záběry ze stavebních začátků Nového Bělehradu, kde měl být. Ale sépiové obrázky mladých mužů nesoucích jugoslávské vlajky, buldozery a bagry a politici pronášející projevy doprovázené pouze praskáním kazety procházející projektorem vytvářejí další neúplný obraz.

Poté se setkáváme s podivným, ale neodolatelným hrdinou filmu: mladou dívkou Melikou, které bylo pravděpodobně kolem osmi let, s nápadnými černými vlasy a zcela bílou pletí. Hraje se na sněhu v obrovské budově nákupního centra, která se nachází tam, kde začíná Nový Bělehrad, přímo přes most přes řeku Sávu.

Další scéna nás ponoří do temnoty suterénu Muzea revoluce, jediné jeho části, která byla dokončena. Žije tam komunita marginalizovaných lidí jako squateři, včetně Mary, hluché staré dámy, která se snaží naučit Meliku plést, osvětlená jen malým ohněm. První části filmu dominují tyto tiché, snové obrazy, se světlem blikajícím na tváři dítěte a staré ženy.

Když odcházíme ze sklepa, potkáváme Meličinu matku Veru. Zjišťujeme, že jsou z Říma a Melica Albino. Melice teď v létě odrostly vlasy, nahradily to černění a ti dva píšou mytím skel aut čekajících na semaforech na široké ulici naproti obchodnímu centru. Nyní jsme na rušných, hlučných ulicích plných aut jen pár metrů od podzemní jeskyně, ze které jsme přišli. Hustá atmosféra se ale táhne i zde, díky Jakov Munichabaoneiric zvukový design a Hervoy NikcicSkóre okolního dronu spolu s Kečinými intimními záběry dívky z nízkého úhlu.

READ  Gulshan Grover a Sharad Kapoor hrají v indo-polském filmu No Means No

Její otec je ve vězení a stěžuje si, že Vera neposílá dostatek peněz ani balíků. Jsme však svědky matky a dcery, které se opravdu snaží vydělat na jakékoli živobytí. Když se Melice podařilo získat 500 dinárů (asi 4 eura), napjala se jako boxer, který byl pouze jeho protivníkem. Obtloustlá, chytrá a energická dívka je vrcholem filmu, ale její matka a stará dáma jsou také dvě postavy bohaté na nezdolného ducha. Když mluví o tom, že se dcera Mara musela vzdát sociálních služeb, nebo když Verin rozhovor s jejím uvězněným náročným manželem končí v slzách, vidíme dvě ženy, které byly bity, pohmožděny a zlomeny za svůj život – ale které ne ještě jsem se nevzdal.

Ke konci se Kečin fotoaparát v noci pohybuje po řece a fotí novou zástavbu na druhém břehu Sávy: shnilý a útulný projekt Belgrade Waterfront. This Dubai Style Mirage (vítěz Back to Kita Award na Ji.hlavě 2012 Mirage) je dalším začátkem, kterému se zatím jen podařilo prohloubit ideologickou trhlinu v této zemi spočívající v neúspěšných revolucích, neúplném vyúčtování její minulosti a obyčejných lidech žijících v podzemních podmínkách, jak psychologicky, tak materiálně.

Muzeum revoluce Jde o srbsko-chorvatsko-českou koprodukci společností UZROK, Restart a nutprodukce. O jeho mezinárodní prodej se stará Lightdox.