Recenze: Můj otec, princ

Recenze: Můj otec, princ

Lili Schwarzenberg přistupuje k biografii svého slavného otce Karla optikou jejich často napjatého vztahu.

Karel a Lily Schwarzenbergovi v princ táta

„V historii jsou období, kdy vidíme konec kapitoly a nový začátek.“ v otvoru princ tátaKterá slavila světovou premiéru v sekci speciálů 56Desátýfilmový festival v Karlových Varech, Karel SchwarzenbergDopis z roku 2014 odkazující na ruskou invazi na Krym. Je to bolestně současné, shodou okolností relevantní pro moderní geopolitiku i pro samotný námět filmu.

(Článek pokračuje níže – informace o firmě)

Schwarzenberg, česká šlechta, Beneš, dekret o uprchlících, návrat domů, Evropan, politik, státník, hrdina sametové revoluce a otcovská postava známá jako „kníže“ českého lidu, zažil mnoho období přicházejících a odcházejících. V soukromém životě, na evropském kontinentu i v zemi, kterou nazývá domovem. dcera režiséra Lily Schwarzenbergová a její kolegyně Lukáš Sturm Pokusil se zachytit tuto rozmanitost tak, že se na ni díval skrze složitý vztah otce a dcery – milostný vztah, a přesto citový odstup, kde byl otcovskou postavou národa, ale v životech svých potomků často chyběl.

Schwarzenbergův životopis není vyprávěn přímočarým popisem událostí, ale spíše volným, ale pečlivě navrženým souborem scén, ve kterých se otec a dcera vzájemně ovlivňují. Schwarzenberg se natáčel pět let od roku 2016 do roku 2021 a vrátil se nejen k jejich minulosti, ale také k různým majetkům jejich rodu, hradům a zámkům v Čechách, Praze, Vídni a Štýrsku. Jsou to místa k zapamatování, k růstu a spojení se zemí, která ho vyhnala na 41 let, aby se pak podíval zpět na konec komunismu v roce 1989 a našel smysl v době, kdy ve vzduchu viselo usmíření. .

„Bylo to nejlepší období mého života,“ řekl Schwarzenberg své dceři o revoluci. Po desetiletích, kdy dostál své roli nástupce a zároveň jednoho produkoval, je návrat do rodné země mezníkem v Schwarzenbergově životě – tah, říká jeho dcera, inspirovaná výzkumem minulosti svého otce. Ale nejsou to ty momenty historické velikosti, které lze hledat v každé historické knize, které tvoří jádro filmu. Je to spojení mezi členy rodiny, zjevné napětí a emoce, které se neustále objevují na obrazovce. Sturm a Schwarzenberg se rozhodli neuvést vybroušenou verzi hlavního hrdiny. Nahlížejí za opony, vytvářejí filmové momenty ve filmu, zkoumají mýtus, dekonstruují a znovu skládají s jemnou intimitou. „Jsem tak líný, že jsem se musel přetvařovat,“ říká o své postavě Schwarzenberg. Jeho dcera a Sturm ho do toho vezmou.

READ  Český Helmer Olmo Umerzo za karlovarský soutěžní film „Atlas ptáků“

B záběry Lily Schwarzenbergové, jak se snaží přesvědčit svého otce, aby se prošel po zámeckém areálu za aktivnějšími scénami, které vyústí v diskusi o pohyblivosti a věku. Na jiném místě je jasný pohled na otce na hodinkách. „Musí někde být?“ ptá se dcera. Odpovídá: „Máme ještě hodinu.“ Nepatřil k jeho nejbližším důvěrníkům, řekl Schwarzenberg, a přesto pokus o jeho zastižení vytváří fascinující pohled. Příběh otce a dcery, příběh o odpuštění, příběh o nalezení klidu a odpovědí, které se týkají i těch, kteří přesahují prestižní a bohaté možnosti rodu Schwarzenbergů.

Na konci dne je vždy lidský faktor. A najít lidskost a složitost v tak nadživotním člověku je skutečným klíčem k zachování někoho pro další generaci, ať už pro Čecha nebo pro děti Lily Schwarzenbergové, víc než jakákoli historická kniha.

princ táta Produkovaný sabotážní filmy Vznikl v koprodukci společností Neulandfilm & Medien GmbH a Thought Engine. Je distribuován společností Bontonfilm, as.