Recenze: Po dlouhém tichu Art of Élan udělal veselý hluk v San Diego Museum of Art

Neuvědomili jsme si, jak moc potřebujeme živou hudbu, dokud ji nestáhla pandemie.

Vysílání koncertů v našich domovech nenahradilo rituál setkání přátel a neznámých lidí na místě plném hudby.

Bez ohledu na to, kolik diváků vysílání oslovilo, muzikanti nehráli před nikým jiným než před kamerou a zvukařem, chybělo jim vzrušení, které posluchači tak životně poskytovali ve společném prostoru.

Naše týmy a přednášející se jeden po druhém vraceli jako první květiny, které se objevily po dlouhé, tuhé zimě. Umění Elanu rozkvetlo v úterý večer v hale Muzea umění v San Diegu.

Jeho patnáctá sezóna s názvem „Obnova“ byla zahájena koncertem nazvaným „Nostalgie“. Byl inspirován simultánní výstavou magických realistických obrazů Marianely de la Hoz, které upozorňují na každodenní protivenství vzniklé během pandemie.

Smyčcový kvartet č. 3 Victora Ullmanna a „Houslové duety na lidová témata“ od Grażyny Bacewicz vznikly během 2. světové války v nacisty okupované Evropě. Bacewiczovy duety jsou na svou dobu harmonicky konzervativní, ale pro housle dobře napsané. Poprvé byly předvedeny na tajném večírku ve Varšavě. Základem těchto krátkých skladeb o polské lidové hudbě mohlo být potvrzení nacionalismu v době, kdy bylo mnoho Poláků zabito na místě nebo posláno do koncentračních táborů. Houslistky Jing Yan Bokut a Kate Hatmaker je zahrály s jistotou a charismatem.

Smutný osud potkal českého Žida Ullmanna. Přestože byl více než dva roky kulturním vůdcem a produkujícím skladatelem v terezínském ghettu/táboře, byl poslán do Osvětimi a o dva dny později zemřel. Série kvartetu č. 3 byla napsána v Terezíně. Úvodní část připomíná chromatickou a tonální hudbu Schoenberga a Zemlinského před 40 lety, ale následuje disonantní Scherzo. Je těžké to neslyšet, protože příjemné vzpomínky jsou vykořeněny drsnou realitou vězení.

Hrané s vášní a dokonalou technikou od Artonic Quartet. Tato nová místní kapela vyrostla z improvizovaného koncertu v Convention Center, který zadrženým imigrantům představili houslisté Jing Yan Bokut a Julia Bautz, houslista Abraham Martin a violoncellista Nathan Walot. Sledujte tuto úžasnou skupinu.

READ  REPORTÁŽ ZÁVODU: 2023 4X ProTour Round 2 v Dobřanech

Přístup baskytaristy Joryho Hermana k pandemii byl autorský. Skladatel Opus 1, „Wistfully Yours“ byl nahrán pro housle, violoncello, kontrabas a vibrafon a ve světové premiéře ho přijali Pautz, Walhout, PJ Cinque a Fiona Digney. Psáno v mollových E/dur G klávesách a s jednoduchými rytmy bylo dobře přijato. Bohužel se vibrafon zabořil do strun, když hrál rychlé, hlasité klipy.

Tichá houslová sólová balada Kaija Saariaho byla jediným modernistickým dílem. Při zkoumání postupných změn zvonu si s ním pohrál Jing Yan tajemně.

Hudba Nica Mohliho je často popisována jako „postminimal“, ale frenetické opakování a hudební přerušování jeho skladby „Doublespeak“ z roku 2012 bych popsal jako „Neo-simple“. Neoklasičtí skladatelé jako Stravinskij se vrátili k formám a povrchům barokní a klasické hudby a oživili je rytmy a harmonií 20. století. V „Doublespeaku“ Muhly používá minimalismus 70. let (vzpomeňte si na Reichův oktet nebo Glassovu 12dílnou hudbu) jako materiál, který je třeba rozřezat a dát dohromady. Rose Lombardo podala senzační výkon na flétnu. Josh Rubin, klarinet; Kate Hatmaker, housle; Nathan a velryba, violoncello; Tina Chung, klavír; Fiona Digne, perkuse.

Toto těsné probuzení sklidilo bouřlivé ovace – něco, co hudebníci během suchých měsíců pandemie velmi postrádali.

Herzog je spisovatel na volné noze.