Pokles cukru v krvi může vést až k úmrtí. Kdy volat tísňovou linku 155?

0

Počet lidí s diagnostikovaným diabetem, tzv. cukrovkou, v České republice stoupá. Podle posledních statistik se s tímto onemocněním léčí přes 900 tisíc Čechů. Posádky Zdravotnické záchranné služby hl. m. Prahy vyjížděly k pacientům, u kterých došlo ke zhoršení zdravotního stavu v důsledku cukrovky, v letošním roce už více jak třistakrát. V běžné praxi zdravotnické záchranné služby se v těchto případech setkáváme především s náhlým poklesem cukru v krvi, tzv. hypoglykemií a následnými kolapsy, které mohou vyústit až v tzv. hypoglykemické kóma. Jde o život ohrožující stav, jehož zákeřnost spočívá mimo jiné v tom, že kolemjdoucí mohou příznaky považovat například pouze za opilost a postiženému nepomohou. Účinná pomoc je přitom snadná.

K hypoglykemii dochází nejčastěji při léčbě cukrovky po předávkování inzulinem nebo jinými léky (tzv. antidiabetiky), příčinou může být i nižší příjem potravy, zvracení či fyzická námaha. O hypoglykemii se jedná v případě, kdy hladina cukru v krvi klesne pod hranici 3,6 mmol/l. V domácích podmínkách se měření provádí z kapky krve osobním glukometrem, přístrojem, kterým bývají diabetici vybaveni.

Hypoglykemie se zprvu projevuje nevolností a zmateností (člověk může působit, jako by byl pod vlivem alkoholu či jiné návykové látky), pocením a zrychleným dýcháním. Pokud nedojde k pomoci v této fázi, může dotyčný upadnout do bezvědomí.

Pokud je postižený při vědomí, je potřeba mu urychleně podat cukr, například v oslazeném nápoji, v čokoládě nebo jiné sladkosti, při mírných projevech hypoglykemie postačí i pečivo nebo ovoce. Vždy sledujte, zda je dotyčný schopný nápoj či jídlo vypít nebo sníst sám. Pokud například neudrží skleničku v ruce, nic mu ústy nepodávejte – při hrozící ztrátě vědomí by mohlo dojít ke vdechnutí sousta či tekutiny, zneprůchodnění dýchacích cest a následnému dušení. V takové situaci ihned volejte tísňovou linku 155 a postupujte podle rad operátora. Do příjezdu záchranné služby kontrolujte především vědomí a dýchání pacienta.

Lidé, kteří prodělali opakované těžké hypoglykemie, bývají vybaveni injekční stříkačkou s glukagonem – hormonem, který zvyšuje hladinu cukru v krvi. Lék bývá uskladněn v krabičce oranžové barvy. Glukagon by měl aplikovat pouze poučený člověk. Těm, kteří tuto zkušenost nemají, pomohou po telefonu dispečeři zdravotnického operačního střediska záchranné služby.

V situacích, kdy si nejste jisti ohledně aktuálního zdravotního stavu sebe nebo někoho dalšího, se neváhejte obrátit na tísňovou linku 155. Zkušené operátorky a operátoři vám poradí a vyhodnotí, zda situace vyžaduje bezprostřední odbornou pomoc. Vaše rychlá reakce a jeden telefonát mohou pomoci zachránit lidský život.

Sdílejte:

Zanechte komentář

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.